دنیای اطراف ما

شیطان در ماه مبارک رمضان 1

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۱۱ ب.ظ

خطبه اى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) در دست است که متواتراً از آنحضرت نقل شده و در آن آمده است در ماه رمضان، خداوند شیاطین را به بند مى کشد و سپس فرموده اند: «فاسئلوا ربّکم أن لا یسلّطها علیک؛ از خدا بخواهید که شیاطین دوباره بر شما مسلط نشوند».

بنابر تعبیر بسیارى از بزرگان، شیطان مانند شیئى است که با جاذبه اى از سوى خود و نیز جاذبه اى از سوى نفس اماره، به سوى ما در حرکت است، اما در ماه مبارک رمضان، مانعى از سوى خدا، براى حرکت شیطان به سوى ما ایجاد مى شود. مانعى که قدرتش بیشتر از جاذبه شیطان است، اما در همان ماه مبارک، جاذبه شهوات و نفس اماره، بدون مانع مى توانند خود را به شیطان نزدیک کنند. اگر جاذبه شهوت و نفس اماره نباشد، در طول این ماه با عظمت، هیچ گناهى صورت نمى گرفت. اکنون با استفاده از روایات دیگر مى توان پى برد که چه چیزى این زنجیرها را که مظهر لطف خداوند است از هم مى گسلد و پاره مى کند.البته در این موضوع روایت خاصى دیده نشده است، اما بعضى از اصحاب معصومین (علیهم السلام)، از روایات آن بزرگواران استفاده ها و تفسیرهایى در این باب دارند. به عنوان مثال: على بن ابراهیم قمى(رضی الله عنه) که از اصحاب امام رضا و امام جواد (علیهما السلام) و احتمالاً امام هادى (علیه السلام) نیز هست و از سوى دیگر استاد کلینى است در تفسیرى آورده: از جمله اسبابى که این بندها را از شیطان باز مى کند و به او قدرت تسلط دوباره مى دهد، ریا، عُجب و عدم پرداخت خمس و زکات است. آنچه که از مجموع این روایت ها استفاده مى شود این است که، ماه رمضان یک ماه ویژه و استثنایى است.

شاید این سؤال مطرح شود که خداوند چرا شیطان را خلق کرد. آیا این موجود عجیب را خلق کرده که گاهى او را به بند کشد و گاهى آزادش کند. حقیقیت این است که خداوند شیطان را براى امتحان انسان خلق کرده است، اما در ماه مبارک رمضان، انسان ها را از این امتحان معاف داشته و برکاتى را بدون زحمت و تلاش به آنها ارزانى مى دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی